قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی تمام ظرفیت‌های شهری مشهد برای برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت سینما «دیاموند»؛ الماس سینمایی کشور بازدید سرزده شهرآرا از مراکز تجاری قدیمی مشهد که خطر حریق و حادثه در کمین آنهاست هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود
سرخط خبرها

طرح تفصیلی قلعه وکیل‌آباد به زودی تصویب می‌شود

  • کد خبر: ۱۸۶۷۶۲
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
  • ۱
طرح تفصیلی قلعه وکیل‌آباد به زودی تصویب می‌شود
طبق اعلام شهردار منطقه ۱۲ علاوه براجرای پروژه‌های پیش‌ران توسعه، طرح تفصیلی این محدوده به زودی تصویب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز براساس آنچه که شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۱۳۸۴ تصویب و اعلام کرده است؛ مشهد بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده دارد که حدود صد‌هکتار از این بافت در انتهای بولوار وکیل‌آباد و در محدوده موسوم به قلعه وکیل‌آباد که قدیمی‌ترین بخش این بولوار است، قرار گرفته و با وجود اینکه بیش از یک دهه از دستور شورای عالی معماری برای رسیدگی و نوسازی به بافت‌های فرسوده می‌گذرد و اتفاقات خوب و مناسبی برای بافت‌های دیگر افتاده است، اما قلعه وکیل‌آباد اسیر پاس‌کاری میان ادارات مختلف و بی‌توجهی بوده است.

با این همه، اما این روز‌ها بافت وکیل آباد در مرکز توجه قرار گرفته و علاوه بر انتشار اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیاردی برای سامان‌دهی این بافت، آن‌طور که شهردار منطقه ۱۲ اعلام کرده است، هم فرایند تهیه و تصویب طرح تفصیلی قلعه وکیل‌آباد روز‌های پایانی خودش را طی می‌کند و هم در یک ماه آینده کار ساخت بخش دیگر پارک چهل بازه به عنوان یکی از پروژه‌های پیش‌ران توسعه این منطقه کلید خواهد خورد.

سال‌ها بلاتکلیفی

محدوده صد هکتاری قلعه وکیل‌آباد، از وکیل‌آباد ۸۷ تا ۹۷، حدود هجده سال پیش ازسوی شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یکی از بافت‌های فرسوده شهر مشهد شناخته و وارد ماجرای بهسازی و سامان‌دهی و بازآفرینی شد؛ اما پیش از این مصوبه و دستور، در حوالی دهه ۷۰ شهرداری مشهد تصمیم گرفت برای وکیل‌آباد طرح بهسازی تهیه کند که پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان به هیچ نتیجه مشخصی نرسید و خبری از طرح نشد، اما همه املاک مردم در اصطلاح فریز و اجازه ساخت‌وساز از مردم گرفته شد.

هم‌زمان با دستور شورای عالی معماری و شهرسازی یک بار دیگر فرایند تهیه طرح برای قلعه وکیل‌آباد شروع شد و باز هم تا زمان تصویب و ابلاغ این طرح، ساخت‌وساز در این محدوده ممنوع شد و چهارسال بعد از این ماجرا‌ها و درحالی که هنوز تکلیف طرح تفصیلی قلعه وکیل‌آباد روشن نشده بود، شهرداری از طرحی رونمایی کرد که براساس آن قرار شد تا کل واحد‌های مسکونی این بافت از مردم خریداری شود و در یک قرارداد هفت‌ساله، کل این صد هکتار به یک مجموعه گردشگری و اقامتی تبدیل شود.

این طرح، اما با شکست رو‌به‌رو شد و یک بار دیگر قلعه وکیل‌آباد بلاتکلیف ماند. سال ۱۳۹۵ شورای اسلامی شهر مشهد شهرداری را مکلف کرد تا برای وکیل‌آباد طرح تهیه کند که برخلاف دفعات قبل، این بار طرح تصویب شد، اما به دلیل نبود طرح تفصیلی قابلیت اجرا نداشت و در عمل هیچ اتفاق مثبتی برای قلعه وکیل‌آباد نیفتاد.

۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت و طرح‌های پیش‌ران.

اما با آغاز به کار شورای ششم و مدیریت شهری جدید، اوضاع برای قلعه وکیل‌آباد کمی تغییر کرد. در گام اول ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی این بافت در شورای شهر تصویب شد و بعد هم شهرداری وعده اجرای پروژه‌های پیش‌ران توسعه و تعیین تکلیف طرح تفصیلی این محدوده را داد.

شهردار منطقه ۱۲ در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با اشاره به آخرین وضعیت دو پروژه پیاده‌روسازی و امتداد پارک چهل بازه که پیش از این در مرداد ماه قول اجرای آن‌ها به مردم داده شده بود گفت: ما براساس قول‌هایی که به مردم قلعه وکیل‌آباد دادیم، پروژه پیاده‌روسازی و سامان‌دهی پیاده‌رو‌های این محدوده را از مدتی پیش شروع کردیم. درکنار این پروژه اسناد ساخت یکی از فاز‌های پارک چهل‌بازه که در محدوده قلعه وکیل‌آباد و پل پرتوی قرار گرفته، نهایی شده است و عملیات ساخت آن که یکی از پروژه‌های پیش‌ران توسعه در بافت وکیل‌آباد است، ظرف یک ماه آینده آغاز می‌شود. با اجرای این پروژه بافت قلعه وکیل‌آباد از بن‌بست خارج می‌شود.

طرح تفصیلی تا یک ماه آینده تصویب می‌شود

مهدی خداشناس در پاسخ به سؤالی درباره تهیه طرح تفصیلی این محدوده، از پایان بازنگری آن و نگارش و تهیه طرح جدید خبر داد و توضیح داد: طرح تفصیلی قابلیت پاسخ‌گویی به مردم را نداشت و با کمک معاونت معماری و شهرسازی طرح تفصیلی این محدوده بازنگری شد اکنون طرح کاملا آماده است و فقط اختلاف کوچکی با آب منطقه‌ای خراسان رضوی داریم که طرح را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. قرار است تا در روز‌های آینده در جلسه‌ای این مشکلات حل‌و‌فصل و طرح برای تأیید و تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود. فرایند تصویب طرح تفصیلی وکیل‌آباد در این کمیسیون بیشتر از یک ماه طول نخواهد کشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محدثه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
0
1
الان ۲۸آبانه نمیدونم یه ماه مسئولین چند روزه
خبر ۱۰مهر بوده باید تا ۱۰ آبان عملی میشد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->