مقام سازمان ملل متحد خواستار کمک‌ فوری به سیلاب‌زدگان شد + فیلم سیلاب در افغانستان جان ۳۰۰ نفر را گرفت + فیلم همه چیز درباره زمرد پنجشیر | از ثروت سبز کوهستان چه می‌دانیم؟ جاری شدن سیل در بغلان افغانستان ۵۰ کشته بر جای گذاشت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید فرمانده مرکزی ارتش آمریکا از مرزهای پاکستان و افغانستان مقامات طالبان و سفیر چین به معدن «مس عینک» رفتند لباس محلی افغانستان بر تن مجید مرتضایی + عکس طالبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تحریم کرد جمهوری خواهان آمریکا خواستار توضیح وزیر دفاع در رابطه با تناقض در گزارش حمله به فرودگاه کابل شدند تاکید بر ضرورت تدوین برنامه مشترک استان‌های مرزی برای تسهیل تجارت با افغانستان محدودیت پخش یک شبکه خبری ماهواره‌ای در افغانستان از سوی طالبان ویدئو | ارائه خدمات درمانی به ۱۵ هزار بیمار خاص افغانستانی در خراسان رضوی آخرین وضعیت ثبت‌نام اتباع خارجی در سال تحصیلی پیش‌رو رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت
سرخط خبرها

سازمان ملل از کاهش ۹۵ درصدی کشت تریاک در افغانستان خبرداد

  • کد خبر: ۱۹۲۷۰۹
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
سازمان ملل از کاهش ۹۵ درصدی کشت تریاک در افغانستان خبرداد
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (یوان‌اودی‌سی) در گزارش جدید خود گفته است که به‌دنبال ممنوعیت طالبان کشت تریاک در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس این گزارش که امروز یکشنبه، ۱۴ آبان منتشر شده، کشت تریاک در تمام نقاط این کشور از ۲۳۳ هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

در این گزارش آمده است که کاهش کشت تریاک منجر به کاهش ۹۵ درصدی عرضه‌ی تریاک از ۶ هزار و ۲۰۰ تُن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳۳ تُن در سال ۲۰۲۳ شده است.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گفته است که کاهش شدید تریاک، عواقب انسانی فوری برای بسیاری از جوامع روستایی آسیب‌پذیر که به درآمد حاصل از کشت تریاک متکی بودند، داشته است.

طبق گزارش این دفتر، درآمد کشاورزان از فروش محصول تریاک در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۹۲ درصدی به ۱۱۰ میلیون دلار رسیده است، درحالی‌که در سال ۲۰۲۲ هزار و ۳۶۰ میلیون دلار بود.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گفته است: این یک فرصت واقعی برای دستیابی به نتایج بلندمدت علیه بازار غیرقانونی تریاک و آسیبی است که در سطح محلی و جهانی ایجاد می‌کند. در عین حال، پیامد‌ها و خطرات مهمی وجود دارد که باید برای نتیجه مثبت و پایدار به‌ویژه برای مردم افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

او افزوده است که امروز، مردم افغانستان برای نیازمندی‌های ناشی از درآمد از دست رفته خود به کمک فوری بشردوستانه نیاز دارند.

این مقام سازمان ملل متحد اضافه کرده است: «طی ماه‌های آینده، افغانستان به‌شدت به سرمایه‌گذاری قوی در معیشت پایدار نیاز دارد تا فرصت‌های دور از تریاک را برای کشاورزان افغان فراهم کند.»

در همین حال، رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت افغانستان به کشاورزی وابسته است.

این در حالی است که به‌گفته‌ی او، افغانستان در حال حاضر با چالش‌های حاد کمبود آب مواجه است.

او تأکید کرده است که تلاش‌های ایجاد کشت جایگزین تریاک، باید به سمت فعالیت‌های کشاورزی مقاوم در برابر خشک‌سالی به پیش رود.

در گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد آمده است که تا سال ۲۰۲۳، ارزش صادرات مواد افیونی افغانستان به تنهایی از ارزش کالا‌ها و خدمات قانونی صادراتی این کشور بیشتر بوده است.

براساس این گزارش، با انقباض شدید اقتصاد مواد افیونی در سال ۲۰۲۳ انتظار می‌رود اقتصاد افغانستان را در مقیاس بزرگ‌تری تحت تأثیر قرار دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که بسیاری از کشاورزان با افزایش ۱۶۰ هزار هکتاری کشت غلات در سراسر ولایت‌های فراه، هلمند، قندهار و ننگرهار به کشت گندم روی آورده‌اند.

به‌گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، اگرچه کشت گندم ممکن است تا حدودی ناامنی غذایی را کاهش دهد، اما این محصول درآمد بسیار کم‌تری نسبت به تریاک دارد. این دفتر گفته است که کشاورزان در چهار استان در سال ۲۰۲۳ با روی آوردن به گندم، حدود یک میلیارد دلار درآمد بالقوه شان را از دست داده‌اند.

در ادامه گزارش این دفتر آمده است که کاهش هروئین ناشی از تریاک افغانستان ممکن است در خارج از این کشور باعث ظهور مواد افیونی مصنوعی شود.

به‌گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد با آن‌که داده‌های مربوط به کشفیات نشان می‌دهد که بازرگانان در حال فروختن موجودی تریاک خود از برداشت‌های سال‌های گذشته‌اند، اما فرآورده هروئین کاهش یافته است. از سوی دیگر، اما قاچاق مت‌آمفتامین، در منطقه افزایش یافته است.

منبع: اطلاعات روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->