مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۹۶۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، هاشمیه و ملک‌آباد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | خودمانی با یک راننده‌اتوبوس خانم برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک
سرخط خبرها

نشاط شهر، نیازمند توسعه فضای سبز

  • کد خبر: ۲۱۶۲۲۲
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
نشاط شهر، نیازمند توسعه فضای سبز
ایجاد فضای سبز علاوه بر زیباسازی شهر، به سلامت اجتماعی جامعه شهری کمک می‌کند. پارک‌ها و فضا‌های سبز همواره از الزامات اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌آیند که بر ابعاد مختلف زندگی مردم نیز اثرگذار هستند.

کاهش آلودگی هوا و موضوعات مرتبط با سیما و منظر شهری و همچنین بهره مندی شهروندان از فضا‌های مفرح و نشاط آور نیازمند توسعه فضا‌های سبز است. ایجاد فضای سبز علاوه بر زیباسازی شهر، به سلامت اجتماعی جامعه شهری کمک می‌کند. پارک‌ها و فضا‌های سبز همواره از الزامات اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌آیند که بر ابعاد مختلف زندگی مردم نیز اثرگذار هستند.

بی تردید منابع شهرداری‌ها محدود و خدمات متنوع است؛ بنابراین مشارکت شهروندان در این خصوص می‌تواند هم در زمینه تعامل باشد و هم در زمینه نظارت و قطعا مدیریت شهری در کلان شهر‌ها و سایر شهر‌ها همواره نیازمند این همراهی و مشارکت شهروندان است.

در مشهد نیز بستر این تعامل با بهترین شیوه فراهم شده است و شهروندان می‌توانند با ارائه درخواست به واحد‌های جنگل داری شهری و امدادگیاه، از خدماتی، چون احداث باغچه، کاشت درخت و پلاک گذاری، هرس و... بهره‌مند شوند؛ هرچند آبیاری این درختان به شهروندان سپرده می‌شود، اما در مقابل آن تخفیفاتی در عوارض شهرداری به آن‌ها ارائه می‌شود تا این همراهی دوسویه، مستمر باقی بماند.

شهر مشهد اکنون دارای ۶۵۵۸ هکتار فضای سبز بوده که ۲۷۶۸ هکتار آن در داخل محدوده شهر مشهد و ۳۷۹۰ هکتار در مجموعه کمربند سبز شهر مشهد قرار دارد و درمجموع سرانه فضای سبز شهر مشهد معادل ۱۹.۰۲ متر مربع به ازای هر شهروند است. سرانه فضای سبز داخل محدوده شهر نیز با احتساب ۲۷۶۸ هکتار معادل ۸.۰۳ متر مربع بوده که طبق ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید به پانزده متر مربع برسد و هنوز راه زیادی برای رسیدن به این مطلوب داریم.

مهم‌ترین عامل محدود کننده برای نیل به این هدف، کمبود آب و زمین است و دستیابی به این هدف نیازمند حمایت جدی و همراهی همه دستگاه‌های متولی، اعم از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نیرو، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور (مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک) است تا با تأمین منابع آبی، زمین و منابع مالی، نیل به این هدف فراهم شود.

هم اکنون در مشهد ۷۱۳ پارک در مقیاس‌های مختلف شهری، منطقه ای، ناحیه‌ای و محلی و همسایه‌ای وجود دارد که تحت مدیریت شهرداری مشهد به زائران و مجاوران خدمات رسانی می‌کند. بهبود محیط زیست شهر همواره نیازمند مشارکت همه اقشار جامعه است و درختان به ویژه در معابر فرعی برای ادامه حیات نیازمند حمایت شهروندان به ویژه برای آبیاری هستند.

شهروندان با مراجعه به سامانه جامع فضای سبز به آدرس gsms.mashhad.ir‌ می‌توانند در کاشت و نگهداری درخت و سایر طرح‌های شهروندی در بخش فضای سبز، مشارکت کرده و در بهبود محیط زیست شهر یاری کنند و خلاصه اینکه شهر برای بالندگی و توسعه فضای شهر، هم به بودجه نیاز دارد و هم یاری و همراهی متقابل مردم و مدیریت شهری.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->