مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
سرخط خبرها

دارو‌های «ام‌اس» ۱۳۰۰ درصد گران‌تر

  • کد خبر: ۹۲۷۱۰
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
دارو‌های «ام‌اس» ۱۳۰۰ درصد گران‌تر
مدیرعامل انجمن ام اس خراسان رضوی: هرماه ۳۰ تا ۴۰ بیمار جدید ام اس در مشهد شناسایی می‌شود

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ به گفته متولیان حوزه تأمین داروی استان، باوجود اضافه شدن ماهانه ۳۰ تا ۴۰ نفر به آمار بیماران ام اس در مشهد، چندماه است که دارو‌های رایگان داخلی مبتلایان ام اس به مبلغی بین ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده و برخی دارو‌های خارجی نیز ۸ تا ۱۰ میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود.
۲ روز پیش حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذاودارو، اعلام کرد که در کشور حدود ۳۸تا۴۰قلم کمبود دارو داریم که اگر تا آخر سال ارز لازم تأمین نشود، کمبود‌های دارویی به ۴۰۰تا۵۰۰ قلم دارو خواهد رسید.

افزایش قیمت در برخی اقلام دارویی

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما از نحوه توزیع و پخش دارو در بازار عرضه، از افزایش قیمت در برخی اقلام و نیز کمبود در گروهی دیگر از اقلام دارویی بیماری ام اس در شهر حکایت دارد. در این باره مسئولان بخش توزیع دارو در داروخانه هلال احمر مشهد اعلام کردند که «دی‌متیل فومارات» در داروخانه موجود نیست. بخش اطلاعات دارویی داروخانه امام (ره) نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره افزایش قیمت چندبرابری برخی دارو‌های خارجی، گفت: برخی دارو‌هایی که به تازگی خریده شده، با افزایش قیمت روبه روست.

ادامه افزایش قیمت‌ها در سال آینده

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ما گفت:، چون ارز دولتی برای برخی دارو‌های خارجی برداشته شده است، بی شک سال آینده افزایش قیمت چندبرابری در عرضه دارو‌ها را شاهد خواهیم بود.
محمدرضا افخمی با بیان اینکه برخی دارو‌های ام اس وارداتی است، افزود: آمپول‌های «بتافرون» و «آوونکس» وارداتی است و باید با ارز به کشور وارد شوند. در وضعیت کنونی که ارز حدود ۳۰ هزار تومان است، طبیعی است که افزایش قیمت در داروی وارداتی اتفاق بیفتد.

بیمه زیربار افزایش قیمت داروی داخلی نمی‌رود

مدیرعامل انجمن ام اس خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در بخش بیماری ام اس ۲ دسته داروی تولید داخل و خارج داریم. در گذشته بخش عمده‌ای از دارو‌های داخلی برای مبتلایان رایگان عرضه می‌شد.
سیدسعید سیدزادگان افزود: به تازگی در ارائه دارو‌های داخلی، شرکت‌های داروساز افزایش قیمت را لحاظ کرده اند و از سوی دیگر بیمه‌ها نیز زیربار این افزایش قیمت‌ها نرفته اند. این موضوع باعث شد تا بیماران برای دریافت این نوع دارو‌ها که قبلا رایگان عرضه می‌شد، مجبور به پرداخت هزینه شوند.

وی با بیان اینکه قیمت این دارو‌ها بعد از حذف ارائه رایگان از ۱۶۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان متفاوت است، افزود: بیمار هرماه باتوجه به وضعیتش باید مبالغ زیادی را برای تأمین دارو هزینه کند.
وی اظهار کرد: برخی دارو‌های خارجی توسط شرکت‌هایی که در ایران نمایندگی داشتند، به بیماران عرضه می‌شد. این دارو‌ها در گذشته یارانه داشت، اما در وضعیت کنونی برخی یارانه‌ها برداشته شده است و این دارو‌ها با ارز آزاد وارد می‌شود.

افزایش دست کم ۱۳ برابری در برخی اقلام دارویی

سیدزادگان ادامه داد: دارویی که پیش از این با دفترچه بیمه ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد، اکنون به رقم ۸ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده است و این یعنی افزایش دست کم ۱۳۰۰ درصدی در برخی اقلام دارویی.
وی بیان کرد: قسمتی از این افزایش قیمت‌ها را بیمه‌ها می‌پردازند، اما بیمار دیگر نمی‌تواند این دارو را استفاده کند. چون هزینه اش زیاد است. بسیاری از بیماران از اقشار آسیب پذیر هستند و علاوه بر آن، هزینه‌های جانبی بیماری ام اس هم زیاد است.

بیش از ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به ام اس در استان

مدیرعامل انجمن ام اس خراسان رضوی گفت: در انجمن ام اس کار خیریه انجام می‌شود و ما بودجه دولتی نداریم. به طور میانگین در هرماه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر به تعداد بیماران ام اس در مشهد اضافه می‌شود. این بیماری در هیچ نقطه دنیا درمان قطعی ندارد. سیدزادگان افزود: در کل استان بیشتر از ۴۰۰۰ نفر مبتلا به ام اس وجود دارند که بسیاری از آن‌ها تمکن مالی برای تهیه دارو ندارند.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها حدود ۳ ماه است که روی دارو‌ها اعمال شده است، بیان کرد: متوسط هزینه تأمین دارو برای هر بیمار مبتلا به ام اس پیش از گرانی دارو بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده بود، اما این رقم با این اوضاع چندبرابر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->